VANLIGA FRÅGOR

Frågor och svar

Välkommen till vår sida för vanliga frågor! Här har vi har sammanställt de vanligast förekommande frågorna tillsammans med utförliga svar.

Om du inte hittar svaret på din specifika fråga här så är vi alltid redo att hjälpa dig personligen. Klicka då på denna länk.


Leverans

Hur lång leveranstid har ni?

Om din beställning finns i lager kan du förvänta dig att vi levererar inom 1–3 arbetsdagar.

Vad kostar frakten?

Vi har en fraktfri gräns vid 999 kr. Vid ett lägre ordervärde har vi en fast fraktkostnad för endast 59 kr för privatpersoner och 119 kr för företag.

Byten och returer

Hur gör jag en retur?

Du som handlar som privatperson har en returrätt inom 14 dagar. Tiden räknas från dagen efter att du tagit emot varan. Infaller den 14:e dagen på en lördag, söndag eller helgdag blir det i stället nästkommande vardag som blir sista dagen för tidsfristen.

Du betalar själv returfrakten samt ansvarar för varan tills den kommit fram oss. Kontakta oss via mejl till info@durables.se för instruktioner om hur du genomför din retur. Retursedlar skickas endast via e-post och till den e-post som är angiven vid ordertillfället.

Hur du packar en retur

Paketera varorna väl i originalförpackningen. Paketera sedan förpackningarna i samma emballage som ordern mottogs i. Saknar du detta emballage behöver du själv hitta en lämplig kartong eller plastpåse att skicka produkten i så att returen kommer fram i gott skick, vänligen notera att vi inte godtar returer som saknar emballage utan endast är skickade i sina förpackningar. Tejpa igen och klistra/tejpa på din fraktsedel på paketet. Om förpackningar för varan/varorna saknas eller är skadat kan du behöva ersätta detta. Samma gäller om varorna saknas eller är skadade.

Så snart vi mottar din retur (senast inom 14 dagar) kommer vi att skicka en bekräftelse till din e-post och återbetala/uppdatera din faktura för produkten du returnerat.

Hur gör jag ett byte?

Vi erbjuder inte traditionella byten utan endast returer. Följ stegen ovan hur du gör en retur och placera sedan en ny beställning på den produkt du vill beställa, så skickar vi ut din nya beställning så snart som möjligt. Observera att Ej Uthämtade paket inte räknas som utnyttjande av ångerrätten.

Hur gör jag en reklamation?

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta oss innan du skickar din produkt i retur till oss. Du kommer då få instruktioner för hur processen för reklamationen ska gå vidare.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
Mejl: info@durables.se


Betalning


Vilka betalsätt erbjuder ni?

Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår alltid innan du gör din beställning.

Vid kortbetalning kan du välja MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort som är utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank och är krypterade enligt gällande standarder och regler angående detta.


Måste företag vara momsregistrerade för att handla?

För att genomföra företagsbeställningar måste företaget vara momsregistrerat. Skulle ditt företag/organisation inte vara momsregistrerat kan ni genomföra köpet som privatperson.


Produkter

Är era produkter certifierade?

Durables varselkläder är certifierade enligt EN ISO 20471 och gör användaren synlig för omgivningen i dagsljus, mörker och vid dåligt väder.

Enligt EN ISO 20471 delas certifierade varselkläder in i tre olika klasser, beroende på hur synbara de är, där klass 3 är den högsta säkerhetsklassen. Den certifierade klassen kan uppnås med ett enda plagg eller genom en plaggkombination. Se respektive produkt för information om vilken klassning som gäller för just det plagget.